“Het succes van nieuws wordt bepaald door de waarde”

 

Elke waardevolle informatie is nieuwswaardig. Daarom houden wij u graag op de hoogte van nieuws uit het vak en over het vak. Nieuws over wetten, regelgevingen en normen. Nieuws over consumenten. En natuurlijk nieuws over CDDN.

Laatste nieuws

Marketeers hebben geen tijd voor marketing automation

door
Elsbeth Eilander
| 08 feb 2016
Maar er is ook gebrek aan budget, datamanagementskills en correcte data.

Het wil nog niet echt lukken met geautomatiseerde marketing, zo blijkt uit onderzoek van het Indiase IT/data managementbedrijf Openprise. 400 marketing- en salesprofessionals uit de VS werden ondervraagd over hun gebruik van marketing automation-platformen. Twee derde blijkt het niet te gebruiken. En de groep die het wel gebruikt, doet dit maar in kleine mate. Slechts de helft doet aan personalisatie of lead nurturing.

Volgens de onderzoekers zijn gebruiksgemak en de kwaliteit van de tools niet de grootste obstakels. Wel dat marketeers getraind zijn om marketingtools in te zetten, maar niet in het opschonen en managen van (big) data. Terwijl de meeste marketingplatforms zich hier op dit moment wel op differentiëren: Oracle nam bijvoorbeeld het datamanagementplatform BlueKai over, plus marketinganalyticsbedrijf Datalogix. Adobe ontwikkelde de datamatchmaker en audience marketplace, en Salesforce de analytics cloudwave.  Maar datamanagement is heel andere koek, zelfs voor marketeers die wat af weten van techniek en IT. Daarnaast zoeken marketeers altijd naar nieuwe manieren om consumenten/klanten te targeten, en dat betekent dat er steeds nieuwe vormen van data worden toegevoegd.

Overige bevindingen uit het onderzoek:

  • Het opschonen van de data is 1 van de belangrijkste obstakels bij het optimaliseren van een marketing automation platform. De helft van de marketeers met een platform ziet ‘data-hygiene’ als grootste uitdaging. Vanwege inaccurate, incomplete of verouderde informatie. Meer nog dan segmentatie. Dit betekent dat er meer tijd moet worden besteed aan het managen van de data.
  • 24 procent van de marketeers met een platform ziet ‘gebrek aan goede data’ als belangrijkste reden om niet bezig te zijn met geavanceerde geautomatiseerde marketingactiviteiten, dan de marketeers zonder een automation-platform (14 procent).
  • Bij degene die wel een platform gebruiken, is tijdgebrek de hoofdreden om niet aan de slag te gaan met personalisatie, lead nurturing. Slechts de helft gebruikt deze tools. Voor de marketeers zonder platform is ‘gebrek aan budget' de belangrijkste reden om zoiets niet aan te schaffen.
  • Bijna 80 procent gebruikt wel een of andere techniek om leads te scoren. Maar slechts de helft hiervan gebruikt het om leads te kwalificeren. Salesmensen geven de voorkeur aan demographische data, marketeers willen juist het gedrag tracken.