“Het succes van nieuws wordt bepaald door de waarde”

 

Elke waardevolle informatie is nieuwswaardig. Daarom houden wij u graag op de hoogte van nieuws uit het vak en over het vak. Nieuws over wetten, regelgevingen en normen. Nieuws over consumenten. En natuurlijk nieuws over CDDN.

Laatste nieuws

Martin Huisman, voorzitter vereniging INDI: "Garage 2.0 kan niet zonder data 2.0"

door
Raymond Bresching
| 08 feb 2016

De laatste tijd heeft de tragikomische documentaire Garage 2.0 veel aandacht gekregen. In deze documentaire staat de Toyota-dealer Kooijman in Vianen centraal. Door een zo hoog mogelijk serviceniveau na te streven houdt deze dealer het hoofd boven water. Sterker nog: het is misschien wel het best presterende autobedrijf van Nederland. Bijzonder genoeg om een documentaire over te maken.

Eigenaar Gert Kooijman blinkt uit in droogkomische oneliners, maar vooral door zijn visie en doortastende aanpak. De klant staat weer centraal in wat “garage 2.0” wordt genoemd. Bij CDDN hebben wij met een databril naar de documentaire gekeken en vroegen we Martin Huisman, voorzitter van Vereniging INDI, hoe het is gesteld met de datakwaliteit bij autodealers.

1. Je bent voorzitter van de Vereniging INDI. Kan je hier iets meer over vertellen?

“INDI is een vereniging die zorgt voor dataopschoning van autodealers en importeurs in Nederland. Meer dan 800 autodealers van 15 verschillende merken zijn hierbij aangesloten. INDI is een initiatief van BOVAG en RAI Vereniging en is al een aantal jaren een succesvolle formule om op een goede en gestructureerde manier met klantdata bezig te zijn.”

2. Je werkt nauw samen met RDC inMotiv. Welke rol spelen zij?

“RDC inMotiv is de bouwer, maker en beheerder van het INDI platform. Zij zijn onze belangrijkste partner en de mede-initiator van nieuwe ontwikkelingen.”

3. De klant centraal stellen is voor autobedrijven een belangrijk thema. Hoe helpt het platform ze hierbij?

“Het platform zorgt ervoor dat de klantendatabase zo schoon mogelijk is. Het verbetert typ- en invoerfouten, het zorgt voor het verwerken van verhuizingen en geeft wijzigingen in autobezit door. Zo krijgt bijvoorbeeld de dealer een signaal als een bepaalde auto niet meer bij een bepaalde klant hoort. Maar we bieden ook aanvullende specificaties van auto's of APK-gerelateerde data. Al deze verbeteringen zorgen voor betrouwbare data voor het CRM en andere backoffice systemen om er vervolgens commerciële acties mee te doen.”
 
4. Op het gebied van datakwaliteit werk je samen met CDDN. Wat is het resultaat van deze samenwerking tot nu toe?

“CDDN is één van de belangrijkste bronnen van het INDI platform. Via CDDN worden wijzigingen gedetecteerd en bestanden geschoond, aangevuld en verbeterd.  Van een gemiddelde database kan na een eerste opschoning vaak al 50% weggegooid worden. Data veroudert razendsnel en een verouderde database kost veel geld. CDDN is onmisbaar voor het INDI platform.”

5. Voor welke uitdagingen staat de autobranche en op welke manier kan CDDN hierin een rol in spelen?


“De automotive branche is in beweging, het aantal dealers daalt maar de bedrijven die overblijven worden groter. Zo ook hun databases. Geautomatiseerd werken aan datakwaliteit is daarbij onmisbaar. CDDN speelt een rol door het INDI platform te faciliteren in deze ontwikkelingen.”

6. Je werkt aan INDI 2.0. Wat zijn de nieuwe features?

“INDI 2.0 wordt sneller, gebruiksvriendelijker en rijker. Wij sluiten nog meer bronnen aan en gaan naar een hogere frequentie van data opschoning. Tweewekelijks een volledige update is standaard, maar dagelijks is ook mogelijk en zelfs real time is een optie. Dit is echt een hele grote en mooie volgende stap in datakwaliteit.”

7. Welke vraag heb je aan Martijn de Boer?

“Beste Martijn, hoe zal de consument van de toekomst omgaan met zijn eigen gegevens en wat zijn de bedreigingen voor het verzamelen van data zoals we dit nu kennen?”

Martijn de Boer, directeur CDDN:

“De roep vanuit de overheid en de consument om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan wordt steeds groter. Dit wordt aangewakkerd door de aandacht die privacy en datalekken krijgen van de media. Ook de wetgeving verandert de komende jaren in rap tempo. Aangezien data geen core business is voor veel bedrijven, zullen zij achter de feiten blijven aanlopen.De consument daarentegen wil controle krijgen over zijn gegevens en wil weten wie zijn gegevens in bezit heeft.

Kortom, het is een kwestie van tijd voordat de consument (volledig) ‘in control’ wil zijn over zijn gegevens en zelf bepaalt wie er wel en geen gebruik van mag maken. Dit staat natuurlijk los van het feit dat er een wettelijke zorgplicht bestaat voor bedrijven die data van consumenten opslaan voor het uitvoeren van een overeenkomst (het leveren van een product of dienst). Daarvoor geldt altijd de verplichting de informatie zo actueel en compleet mogelijk te hebben. CDDN doet dit succesvol voor inmiddels meer dan 1.000 bedrijven.”