“Het succes van nieuws wordt bepaald door de waarde”

 

Elke waardevolle informatie is nieuwswaardig. Daarom houden wij u graag op de hoogte van nieuws uit het vak en over het vak. Nieuws over wetten, regelgevingen en normen. Nieuws over consumenten. En natuurlijk nieuws over CDDN.

Laatste nieuws

Klant deelt informatie niet voor niets

door
Redactie
| 12 apr 2016
Zomaar persoonlijke informatie delen met winkeliers en webwinkels is voor veel consumenten een gepasseerd station. Desgevraagd stelt meer dan de helft hier niet aan te beginnen. Consumenten willen deze mening wel heroverwegen als de winkelier aan bepaalde eisen voldoet, zoals transparantie of een financieel voordeel.

Consumenten zijn niet langer van plan ‘zo maar’ persoonlijke informatie te delen met winkels, stelt ABN AMRO in het rapport ‘Big data in de retail’. 57% is dit standpunt toegedaan als er gevraagd wordt naar fysieke winkels en 60% begint er niet aan bij webwinkels. Onder oudere consumenten liggen de percentages het hoogst, maar ook nog zo’n 48% van de jongeren tot 30 jaar is niet van plan de winkelier inzicht te geven in persoonlijke informatie.

Maar uit het onderzoek blijkt ook dat deze mening heel erg verandert op het moment dat bedrijven openheid bieden over het waarom van het delen van informatie en als ze duidelijk uitleggen wat ze ermee doen. Dan wil 68% wél bepaalde informatie verstrekken, bijvoorbeeld in ruil voor gemak. Ook als er financieel voordeel tegenover staat, groeit de bereidheid van de consument om gegevens te delen.

Verlies van controle


Volgens het rapport zijn consumenten op voorhand terughoudend omdat ze zien dat veel online informatie gekoppeld wordt, waardoor ze er geen controle meer over hebben. Ook het feit dat ze blijkbaar gevolgd worden bij het surfen ervaren veel consumenten als een schending van hun privacy. Daarnaast vragen consumenten zich in toenemende mate af of de toegang tot informatie wel goed beveiligd is.