Ook online identificeren in vertrouwde handen

Het doel van e-KYC (electronic Know your Customer) is om papierwerk te verminderen en de doorlooptijd te verkorten door KYC formaliteiten online en real-time in enkele eenvoudige stappen te doorlopen. Door veranderende wetgeving en het feit dat we steeds minder ‘face-to-face’ zaken met elkaar doen is het belangrijker dan ooit de identiteit en achtergrond van een klant zo snel en betrouwbaar mogelijk te bevestigen. U wilt de klant immers zo snel mogelijk en zonder al te veel oponthoud toelaten tot uw (online) omgeving.

Naast de bevestiging van identiteit zorgt eKYC er ook voor dat real-time controle plaatsvindt op risico’s voor uw bedrijf, zoals witwassers of andere criminele activiteiten. Zo voorkomt u reputatieschade voor de organisatie of andere betrokken organisaties.

 

De noodzaak van eKYC

  • Controleert u geen leeftijd tijdens registratie of inloggen? Slechts 25% van de klanten vult de juiste geboortedatum in.
  • 10,4% van uw klanten zijn verhuisd en 141.000 mensen zijn overleden.
  • In 2019 zijn er 38.343 gevallen van internetfraude gemeld en alleen al in het eerste kwartaal van 2019 was er een toename van 26% internet fraude zaken ten opzichte van het eerste kwartaal van  2018.
  • In 2019 zijn er 255.150 mensen onder curatele geplaatst en overlapt fraude in verschillende branches voor 35%. Daarbij worden de meeste credit cards gestolen in Nederland.

 

De tijd van vertrouwen zonder garanties is verleden tijd. CDDN stelt u in staat om snel en zorgvuldig passerende bezoekers te controleren op echtheid.

 

Maximaal 3 stappen tijdens registratie

CDDN biedt een 3 stappen identificatie van een klant aan. De eerste stap is het snelst en heeft geen impact op de wachttijd van een klant.

Tot 75% van de volledige persoonsgegevens wordt binnen 200 milliseconden tijdens de eerste stap in het proces gecontroleerd (gemeten door andere toonaangevende PSP’s).

Onder volledige persoonsgegevens controleren verstaan wij:

  • Initialen en achternaam
  • Adres
  • (Vast / Mobiel) Telefoonnummer
  • Email adres
  • Geboortedatum
  • Geslacht (M/V)

 

De uitkomst is een simpele 7-letterige code die precies vertelt welke informatie wel en niet overeenkomt met de ingevoerde gegevens. U besluit vervolgens zelf wat u met deze informatie doet.

Wij informeren u graag verder over de achtergrond van dit proces tijdens een gesprek.

 

Stap 2:

De tweede stap is een controle met iDIN  Het voordeel van identificeren met iDIN is:

  • Veilig via internet bankieren
  • 100% betrouwbare klantgegevens
  • Rechtsgeldige identificatie
  • Geschikt voor iedere dienst of product
  • Makkelijk en vertrouwd via eigen bank
  • Geen handmatige invoer meer en daardoor geen kans op fouten of onjuistheden
  • Kosten besparen op handmatige invoer

 

Stap 3:

De derde stap in het eKYC proces van CDDN is het controleren van identiteit documenten als een paspoort, een identiteitskaart, een verblijfsvergunning of een rijbewijs. Met de online ID check controleert u moeiteloos alle type documenten op echtheid.

  • Bespaar tijd en geld met online verificatie
  • Neem geen risico's en voorkom boetes
  • Realtime online ID checks

 

Type ID controles

Afhankelijk van het doel van de controle, kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • ID Check Basis - Volledig geautomatiseerde MRZ controle
  • ID Check Plus - Volledig geautomatiseerde MRZ controle + check door een documenten expert op foto en lettertype
  • ID Check Expert - Volledige check door een documenten expert op het gehele document

 

Hoe werkt het?

CDDN controleert het gedigitaliseerde identiteitsbewijs op echtheidskenmerken met behulp van automatische en visuele controles, waardoor u vrijwel meteen uitsluitsel krijgt over het document. Er zijn maar drie mogelijke uitkomsten. Het legitimatiebewijs is echt, het legitimatiebewijs is vals of CDDN heeft het niet kunnen verwerken. Vervolgens levert CDDN alle informatie van het document digitaal aan u terug.

 

Extra zekerheid

CDDN biedt naast het valideren van personen, ook extra zekerheid in de vorm van informatie die uw toelatingsproces real-time kan beïnvloeden. Het beschikken over insolventie of overleden informatie. Of wat dacht u van woningwaarde, bezit van koop of huurwoning, of inkomen?

Neem bijvoorbeeld het Register van Overledenen. Tot 100% registratie van overleden personen binnen 3 maanden. Wij leveren deze informatie met bewijs van overlijden indien bekend (overlijdensbericht).

De informatie is met zorg samengesteld op basis van open data, officiële registers en transactie gegevens. De informatie zoals inkomens en woningwaarde wordt in klassen weergegeven.

Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden voor uw optimale eKYC oplossing en neem contact op via 088 – 835 70 00, of stuur een bericht naar info@cddn.nl