Sinds het verdwijnen van de acceptgiro eerder dit jaar stappen steeds meer bedrijven over op Paypen – eenvoudig betalen met je pen. Zo ook dierenwelzijnsorganisatie IFAW. De stichting informeerde al haar donateurs eerder dit jaar uitgebreid met uitleg over de nieuwe betaalwijze en merkte dat de overgrote meerderheid van de donateurs moeiteloos de overstap maakten op het door CDDN ontwikkelde Paypen. “Onze donateurs waardeerden onze goede uitleg. Veel donaties waren zelfs hoger dan in het verleden.”
Niels van Dam is Global Donor Relations Manager bij dierenwelzijnsorganisatie IFAW en trof al langer geleden voorbereidingen voordat de acceptgiro voorgoed als betaalmiddel zou verdwijnen. “Ik las erover in vakbladen, bezocht af en toe eens een webinar en vond uiteindelijk via een consultant CDDN. Wat me aantrok in hun oplossing Paypen waren de logische keuzes die ze maakten en de lay-out van hun formulier. Dat zit goed in elkaar met een duidelijke signaalfunctie en een heldere uitleg.”
Het was Van Dam al snel duidelijk dat hij de meeste donateurs van IFAW – “ontzettend trouwe en gulle gevers en echte dierenliefhebbers” – niet alleen via de geëigende online kanalen kon bereiken. “Ze gebruikten immers niet voor niets nog acceptgiro’s. Deze groep mensen is niet opgegroeid met digitale diensten. Naast digitale nieuwsbrieven en de FAQ op onze website, spelen direct mail, fysieke flyers en leaflets een hele belangrijke rol in de communicatie met hen.”
Wat Van Dam, als Global Donor Relations Manager, ook opviel was hoe geweldig de Nederlandse betaalsystemen in vergelijking met de rest van de wereld zijn en waren. “Dan kom je er opeens achter hoe goedkoop, veilig en vertrouwd het systeem van acceptgiro’s, maar ook iDeal en bijvoorbeeld Tikkie zijn.”
Moeiteloos overgestapt
En sinds begin dit jaar dus ook Paypen. Van Dam heeft gemerkt dat verreweg de meeste van de IFAW-donateurs moeiteloos zijn overgestapt. “Waar we voor de introductie van het Paypen-formulier nog veel vragen kregen, is het sinds de invoering ervan stil. Blijkbaar heeft onze informatiecampagne, maar zeker ook de veilige en snelle werking van Paypen en de logische vormgeving, zijn werk gedaan. Weliswaar heb ik nog geen sluitend bewijs, maar alle signalen wijzen erop dat het aantal donaties nauwelijks is gedaald. Sterker nog, we zien in sommige gevallen hogere donaties dan vroeger. De gemiddelde gift is relatief hoger. Wat ook opvalt is het aantal rechtstreekse online betalingen. Blijkbaar slaat onze uitleg aan en vertrouwen onze donateurs zowel ons en onze communicatie als Paypen.”
Van Dam is ook tevreden met de gebruikersportal die Paypen heeft ingericht. “We zien de afgekeurde formulieren en kunnen die opvolgen. Mocht er iets niet kloppen, bijvoorbeeld omdat het bedrag niet ingevuld is, dan kunnen we mensen persoonlijk benaderen en helpen. Dat werkt heel goed en wordt gewaardeerd. We zien nu ook dat donateurs soms cash donaties en vragen voor de donateursafdeling meesturen in de retourenveloppe. Dat gebeurde vroeger misschien ook wel, maar dan kregen wij het niet te zien. Al met al lijkt het verdwijnen van de acceptgiro dus ook voordelen te bieden.”
Meer weten over Paypen? Lees hier de uitleg over veilig en snel betalen met je pen.
CDDN B.V.
Hugo de Vriesstraat 32
2152 CT, Nieuw-Vennep
088 8357000
info@cddn.nl