Sinds per 1 oktober 2021 online kansspelen zijn toegestaan in Nederland, zijn er 12 bedrijven toegelaten op de Nederlandse online gokmarkt. Eén daarvan is het Belgische Bingoal dat al vroeg begon met de voorbereiding om het inloggen voor hun spelers zo soepel mogelijk te maken. CDDN staat Bingoal al sinds begin 2021 bij.
Bingoal is een van oorsprong Belgisch kansspelbedrijf dat bij onze zuiderburen al sinds 2011 online kansspelen aanbiedt. Sinds 1 oktober is Bingoal één van de 11 bedrijven met een Nederlandse licentie. Om aan de strenge Nederlandse voorwaarden en regels omtrent misbruik, witwassen, fraude en gokverslaving te kunnen voldoen werkt Bingoal al sinds begin 2021 intensief samen met CDDN.
Quentin Impens is marketeer bij Bingoal en sinds het begin nauw betrokken bij de samenwerking. “De eerste maanden zijn we vooral bezig geweest om uit te zoeken hoe spelers zich zo gemakkelijk mogelijk op onze website kunnen registreren”
De belangrijkste feature die Bingoal van CDDN afneemt is de mogelijkheid om met een smartphone identiteitsdocumenten in te scannen en daarmee alle gegevens uit te lezen die nodig zijn om te voldoen aan de wetgeving en een account aan te maken. Achter de schermen vindt dan ook direct een check plaats of de persoon die een account wil aanmaken niet op een sanctie- of PEP-lijst staat, waardoor hij niet zou mogen spelen of – in het geval van een PEP-melding alleen onder verhoogde waakzaamheid. “En het allerbelangrijkste is de verbinding die CDDN voor ons legt met het het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Mocht een potentiële klant in dat register staan, mogen wij hem niet toelaten”, legt Impens uit.
De laatste weken waren op zijn zachtst gezegd nogal hectisch voor Bingoal. “Dat is een understatement”, lacht Impens. “We zijn bewust nog niet direct op 1 oktober live gegaan omdat er voor ons zoveel nieuw was. De Belgische wet- en regelgeving wijkt behoorlijk af van de Nederlandse en het proces van identiteitsbewijzen scannen hanteerden wij nog niet. Dat wilden we eerst heel goed testen, om te zorgen dat het voor spelers zo makkelijk mogelijk is om een account aan te maken. Je wilt immers voorkomen dat spelers afhaken en dan niet meer terugkomen. Dat had best wat voeten in aarde.”
Helemaal tevreden is Impens nog niet. Van hem mag de success rate – het percentage potentiële spelers dat het gehele inlogproces succesvol doorloopt – nog net iets hoger. “Maar daar wordt door CDDN en ons met man en macht aan gewerkt, dus ik verwacht wel dat dat goed goed komt. De laatste update heeft al heel veel kinderziektes opgelost.”
Tijdrovend
Voor Bingoal, en ook voor andere aanbieders van online kansspelen, is het het belangrijk dat ze in zo kort mogelijke tijd alle noodzakelijke gegevens van een potentiële speler kunnen krijgen. Moet een speler te lang wachten is de kans groot dat hij of zij uitwijkt naar een concurrent. Impens: “De situatie in Nederland is nu eenmaal zo dat wij om een scan van een identiteitsbewijs moeten vragen en vastleggen. En dat is betrekkelijk tijdrovend, zeker in vergelijking met hoe dat in België gaat. Daar is niet alleen de wet iets minder streng, je mag je identiteit er ook aantonen met een manueel inschrijfformulier in plaats van een scan. En de app ‘Itsme’ is bij ons erg populair, die is vergelijkbaar met DigiD in Nederland. Maar gelukkig helpt CDDN ons erg goed om spelers in Nederland ook zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk door het inlogproces te loodsen. En zonder deze samenwerking was het voor ons een stuk lastiger geweest om de Nederlandse markt te betreden. ”
CDDN B.V.
Hugo de Vriesstraat 32
2152 CT, Nieuw-Vennep
088 8357000
info@cddn.nl