Is data onze nieuwe grondstof?

02 november 2018

Laatst las ik een artikel van Menno Middeldorp (hoofdeconooom Nederland en onderzoeker bij Rabobank) waarin hij afsluit met “Volgens hem verkeren we op dit moment in een overgangsperiode. Hij maakt de vergelijking met industriële revolutie. “Data wordt onze nieuwe grondstof.”

 

Goed nieuws voor meneer Middeldorp: er zijn genoeg grote en middelkleine bedrijven bezig als innovator en early adaptor om met data de reis van de klant in beeld te brengen en minutieus te kunnen sturen in het uiteindelijke verkoopproces. Want daar gaat het natuurlijk om. Je kent ze wel, de bekende 5 P’s (of zijn het er inmiddels veel meer?). Het grote verschil ten opzichte van vóór de ‘industriële revolutie’ vergeleken met nu, is dat de consument een stuk mondiger is geworden. De consument is niet alleen meer afhankelijk van de welbekende "pushmarketing", maar volgt een hele andere route naar een uiteindelijke verkoop. Daarbij zijn bijvoorbeeld reviews over een product of dienst een hele belangrijke factor geworden in het nemen van koopbeslissingen. Maar hier zijn natuurlijk al genoeg blogs over geschreven.

 

Informatie verspreidt zich met een noodgang via allerlei (online) media. We zijn binnen no-time op de hoogte van nieuws dat zich op de Zuidpool afspeelt, bij wijze van spreken. Dat betekent dat de consument of klant zich niet zomaar meer laat bespelen en alles voor zoete koek slikt. En juist daarom hebben bedrijven meer kennis nodig over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep.

 

Waarom data als brandstof gebruiken niet altijd lukt

Die innovators waar ik mijn blog mee begon gaan heel vaak onderuit. Er is namelijk geen referentiekader. Dat bemoeilijkt die snelle groei van het effectief inzetten van data. Ook blijken interne cultuur en bewustwording een grote uitdaging te zijn om het data-schip op koers te houden. Tel daarbij op dat er ook een datahuishouding op poten gezet moet worden zoals, en daar is hij weer, het centraliseren van de beschikbare (en bruikbare) data.

 

Dat betekent niet dat er geen succes-cases zijn. Dankzij onze diverse klantenkring, die bestaat uit vele verschillende branches en meer dan 1.000 deelnemende bedrijven, hebben wij als CDDN een goed overzicht van bedrijven en branches die er serieus werk van maken. Aangezien wij voor de automotive branche een belangrijke partner zijn in het verbeteren en verrijken van informatie in klantenbestanden, hebben we hier een heel duidelijk beeld bij.

 

Ik herken wat de heer Middeldorp aanhaalt dat we een overlegstructuur hebben en dat de praktische uitvoering dan meestal achterblijft omdat er te veel regels opgesteld worden om iedere ‘stakeholder’ maar tevreden te houden. Ook binnen automotive heeft zich dit afgespeeld, alleen is die weg drie jaar geleden wel gevonden. Nogal laat zou je kunnen zeggen, maar een traditionele branche als automotive vind ik toch wel noemenswaardig als succesvolle case.

 

Datacentralisatie in verschillende branches

 

Door het centraliseren van de data zijn is de automotive branche in staat geraakt om online en offline informatie te combineren en zo een customer journey in kaart te brengen. Daarbij zijn de werkplaatsbezettingen sterk verbeterd omdat informatie over jaartal auto en reputatie van het  automerk gecombineerd worden door middel van big data. Zo kan voorspeld worden wanneer een auto binnen komt voor een reparatie, om maar wat te noemen.

 

Maar ook de retailbranche en fondsenwervers doen goed mee. De retailbranche begint nu echt op stoom te komen en de fondsenwervers zijn altijd al slim geweest met data om donateurs betrokken te houden bij hun bestaansrecht. Een branche waar ik meer van had verwacht zijn de verzekeraars. Ook daar is het poldermodel een enorm ding, waarbij ik zelfs over initiatieven heb gehoord die al meer dan 20 jaar spelen, maar waar geen beslissing over genomen wordt. Inmiddels worden ze ingehaald door de realiteit.

 

Kortom, ik onderschrijf het bericht van de heer Middeldorp en ben blij onderdeel te zijn van deze digitale revolutie, waarin wij als CDDN een vooraanstaande rol spelen en dagelijks bedrijven ondersteunen bij het vinden van de juiste weg naar de nieuwe revolutie.