Zo voorkom je tijdverlies en extra kosten door incomplete adresgegevens

06 april 2021

Onbezorgde pakketten, foutief geadresseerde of geretourneerde post, onterechte aanslagen; wie heeft er niet mee te maken gehad? Een verkeerd adres kan onbedoeld veel ergernissen en kosten met zich meebrengen. Voor jou en je organisatie, en de consument. Met de tool Automatisch Adres Aanvullen voorkom je vanaf nu tikfouten en miscommunicatie. Met als resultaat: post die wel juist bezorgd wordt. Maar wat is Automatisch Adres Aanvullen dan precies en waar haalt dit systeem zijn gegevens vandaan?


Automatisch Adres Aanvullen is een functie waarbij na het invullen van de postcode en het huisnummer, automatisch de straat, woonplaats en eventueel huisnummer-toevoeging wordt 

aangevuld en gecontroleerd. Bij het invullen van de gegevens worden automatisch suggesties gedaan waardoor tikfouten en leeggelaten velden worden voorkomen. De suggesties zorgen er dus ook voor dat het invoerproces veel sneller en efficiënter verloopt. Het automatisch aanvullen van het adres wordt vaak gebruikt bij registraties, want dat is immers het moment waarbij er voor de eerste keer gegevens ingevuld worden.  


Altijd het meest recente adres 

De data die voor Automatisch Adres Aanvullen gebruikt wordt is afkomstig uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De BAG bevat gegevens van alle adressen en gebouwen in Nederland. De Nederlandse gemeenten zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in de BAG en voor de kwaliteit ervan. Deze gegevens stellen zij weer centraal beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG. 


Doordat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het up-to-date houden van de BAG kan je ervanuit gaan dat dit ook altijd de meest recente adresstatus is. Adreswijzigingen door verhuizingen, overlijden of emigraties worden namelijk allemaal geregistreerd bij de gemeente die dit op haar beurt weer doorvoert in de BAG. Automatisch Adres Aanvullen is een real-time functie die gebruikt maakt van de BAG en elke maand geupdate wordt. Hierdoor ben je altijd verzekerd van de meest recente adresgegevens. 


Eenvoudig en snel te implementeren

Een nadeel van de data die in het BAG staat is dat het niet door elke organisatie een-op-een te gebruiken is. Het format waarin de data wordt aangeleverd is voor veel organisaties namelijk niet direct te importeren. Daar heeft CDDN een oplossing voor. CDDN tovert het onmogelijke BAG gegevensbestand om in hapklare brokken die door elke organisatie te gebruiken zijn. Daarnaast heeft de oplossing van CDDN de unieke feature dat het ook huisnummertoevoegingen controleert en aanvult. Maar het allermooiste is dat deze service heel snel te implementeren is en elke maand geupdate wordt. Want de API is eenvoudig toe te passen binnen je website waarna je er met een paar uur al gebruik van kunt maken. Zo zijn die frustraties, ergernissen, extra kosten en tijdverlies als gevolg van foute en incomplete data al snel verleden tijd. Een echte no-brainer dus! Wil je deze handige tool ook? We helpen je graag verder. 


Wil je meer weten over het implementeren van Automatisch Adres Aanvullen of andere oplossingen van CDDN? Neem dan contact op via 088-8357000 of stuur een bericht naar info@ccdn.nl.