Zo voorkom je onnodige financiële risico’s

20 mei 2021

Helaas overkomt het iedere ondernemer vroeg of laat: iemand neemt een dienst bij je af maar blijkt daar niet voor te kunnen betalen. Dan loop je als organisatie het risico dat je lang op de betaling voor je geleverde diensten moet wachten. Dit kan er zelfs toe leiden dat je een deurwaarder in moet schakelen. Het gevolg: irritaties en hoogoplopende spanningen tussen jouw organisatie en de klant. Het is dus goed om te weten of jouw potentiële klant geen financieel risico vormt voor jouw bedrijf. Maar hoe kom je erachter of iemand financieel in staat is om een dienst bij je af te nemen of een abonnement bij je af te sluiten?

Met een controle op insolventie kun je veel problemen voorkomen. Insolventie is een ander woord voor het verschijnsel dat een persoon, een bedrijf of een instelling niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. De term insolventie betekent in het Latijn ook letterlijk ‘het niet kunnen betalen’. Insolventie kan eventueel leiden tot een faillietverklaring. 

Raadplegen van insolventiegegevens

In diverse openbare bronnen worden de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen uit de lokale registers van verschillende rechtbanken bijgehouden. Zo kan je opzoeken of het bedrijf waarmee je zaken wil doen bijvoorbeeld failliet is, of dat jouw klant is toegelaten tot de wettelijke schuldsanering. Het raadplegen van deze openbare bronnen, en via opt-in verkregen informatie, is dus een must om de financiële gesteldheid van jouw klant te achterhalen en zekerheid te krijgen op een succesvol verloop van de transactie. En dankzij de insolventie en curatele check van CDDN is het raadplegen van deze bronnen nu eenvoudig te implementeren.

Beperken van de risico’s met het CBA

De real-time controle op insolventie gaat volledig automatisch en is als aparte module te implementeren. Deze is uiteraard ook als aanvulling beschikbaar op het Know Your Customer (eKYC) pakket voor een optimale online identificatie van je klant. Daarnaast maakt deze check onderdeel uit van CDDN’s Consumenten Basis Administratie voor een continue validatie van jouw klantdata. Als CBA community member krijg je direct een melding wanneer er een verandering plaatsvindt binnen jouw klantgegevens. Dit kan dus ook een adresverandering, overledenen melding of verandering in bankgegevens zijn.


Dankzij de insolventie en curatele check verminder je dus de risico’s voor jouw bedrijf. Met het verkregen inzicht kan jij je klanten nog beter van dienst zijn, en heb je de keuze om ze op verschillende manieren verder te helpen. 

Voor meer informatie over de Consumenten Basis Administratie of het managen en optimaliseren van uw klantdata neemt u contact op met CDDN via het contactformulier, per telefoon 088 - 8357000 of per mail via info@cddn.nl.