Zo voorkom je als webwinkel onnodige boetes op basis van de AVG

03 juni 2021

De pandemie heeft het afgelopen jaar een enorme impact gehad op de manier waarop we producten in huis halen. Shoppen doen we steeds meer online, en handige ondernemers springen daar enthousiast op in. De webwinkels schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Fijn natuurlijk, dat consumenten hun producten niet meer in een fysieke winkel hoeven te gaan halen, maar er zitten voor de ondernemer nogal wat haken en ogen aan. De Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) schrijft namelijk voor dat je je klantgegevens actueel en accuraat moet houden. Aangezien ieder jaar gemiddeld 15 tot 20 procent van een klantenbestand ‘vervuild’ raakt, kan dat voor de nodige uitdagingen zorgen. Hieronder lees je hoe je een boete op basis van de AVG kunt voorkomen.


Wanneer je online zaken doet krijg je onder andere te maken met de AVG. En op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming wordt daar steeds strenger op gehandhaafd. Concreet betekent dit, dat de persoonsgegevens die je geregistreerd hebt, gecontroleerd kunnen worden. Kloppen deze gegevens niet (bijvoorbeeld na een datalek), en kun je geen contact meer maken met de klant, dan kun je daarvoor een boete krijgen. En die boetes zijn aanzienlijk, namelijk maximaal 20 miljoen of 4% van de omzet. Daarom is het belangrijk om al tijdens het registratieproces goed vast te leggen wie je klant is en vervolgens continu zijn of haar gegevens up-to-date te houden.


Regelmatige controle op geregistreerde persoonsgegevens

Door regelmatig bestaande data te controleren kun je jouw klantenbestand up-to-date houden. CDDN kan je helpen bij het continu compleet en actueel houden van je klantenbestand. Wij zorgen ervoor dat gegevens gecontroleerd, gecorrigeerd en aangevuld worden. Hierbij valideren we alleen de “NATEGIS”-gegevens, dus naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, initialen en sekse. 


Zo weet je zeker dat de gegevens in je klantenbestand kloppen. Bovendien voldoe je dan ook aan de administratieve zorgplicht volgens de AVG 2018 en beschik je over data die transparant en herleidbaar is. Heeft jouw klant bijvoorbeeld een nieuw nummer of adres? Het automatische proces zorgt ervoor dat je weinig handmatige aanpassingen hoeft te doen om jouw klantdata bij te werken. Wij vertellen je zelfs direct per mail dat er een wijziging heeft plaatsgevonden.


Zo blijven je gegevens actueel

Naast het vragen van een gegeven bevestiging van de klant, controleren we jouw klantgegevens via onze Consumenten Basis Administratie. Vervolgens kijkt het platform of jouw klanten voorkomen in het bestand van één van de deelnemende bedrijven. En of die gegevens hetzelfde zijn. Is dat het geval, dan zijn je gegevens actueel. Heeft een ander bedrijf recenter contact gehad of heeft 1 van de datapartners met opt-in gegevens deze klantdata, dan ontvang jij hier een update van. Zo houd jij je klantenbestand compleet en accuraat, omdat je deelneemt aan het grootste referentie platform van de Benelux.


Wil je ook onnodige boetes en mogelijke imagoschade voorkomen? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden. Neem contact op via 088 – 835 70 00, via het contactformulier, of stuur een bericht naar info@cddn.nl.