Online identificatie neemt een enorme vlucht. Oorzaken zijn de enorme groei van online shoppen, het toegenomen bewustzijn van consumenten op het gebied van privacy en de steeds strengere wetgeving. Voor bedrijven is het bovendien van belang om zo nauwkeurig mogelijk te weten met wie ze online zaken doen. Een snelle en laagdrempelige identificatie verminderd irritatie bij klanten, beperkt de risico’s voor bedrijven en vergroot de mogelijkheden om geverifieerde klanten individueel te benaderen.
Er zijn meerdere manieren van online identificatie. De meest bekende is waarschijnlijk DigiD, het systeem waarmee Nederlandse overheden op internet iemands identiteit kunnen verifiëren, een soort digitaal paspoort voor overheidinstanties.
DigiD is echter niet beschikbaar voor bedrijven. Die hebben andere methodes nodig om iemands identiteit te kunnen controleren.
Met paspoort of identiteitsbewijs
Het digitaal identificeren met een paspoort of ID-kaart kan op twee verschillende manieren. De eerste manier is de zogenoemde paspoort selfie check. Daarbij maakt een klant een foto van zijn of haar paspoort of identiteitsbewijs en daarna een selfie. Beide foto’s worden met elkaar vergeleken om te controleren of de klant is wie hij zegt dat hij is. Nadeel van deze methode is dat klanten er lang niet altijd meer uitzien zoals op hun paspoort foto, de camera op hun telefoon niet goed genoeg is, de omgeving waarin de selfie wordt genomen te donker is of hun internetverbinding te traag is. Dat kan leiden tot irritatie en een vroegtijdig afgebroken identificatie.
De tweede manier van digitaal identificeren met een paspoort, ID-kaart of rijbewijs is door het uitlezen van de NFC chip die in het document zit. in de meeste smartphones en tablet zit tegenwoordig een NFC-reader ingebouwd waarmee de informatie op de chip van een identiteitsbewijs kan worden uitgelezen.
Identity services
Bovengenoemde manieren van online identificatie zijn omslachtig en tijdrovend en daarom ongeschikt voor webshops of online casino’s waar klanten snel willen kunnen inloggen. Om die reden werken steeds meer bedrijven liever met zogenaamde Identity Services. Daarmee kunnen klanten zich op verschillende plekken digitaal identificeren met dezelfde wachtwoorden. Behalve vertrouwen bieden ze gemak aan consumenten, die moeite hebben allemaal aparte gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Voor webwinkels verhoogt het de conversie en wordt er sneller afgerekend.
Bij Identity Services worden de geverifieerde gegevens van een gebruiker opgeslagen. Met bijvoorbeeld een app kan de gebruiker op verschillende plaatsen inloggen. Wanneer een bedrijf of organisatie bij zo’n Identity Service bent aangesloten kunnen klanten inloggen met multifactorauthenticatie persoonsgegevens veilig achterlaten.
Gebruikers van identity services kunnen hun gegevens hergebruiken zodra hun identiteit eenmaal officieel is bevestigd. Op die manier kan razendsnel iemands leeftijd worden gecheckt, documenten worden ondertekend of inloggen met een QR-code.
De bekendste identity service is iDIN. Die is in 2016 geïntroduceerd door Betaalvereniging Nederland en is samen met de banken ontwikkeld.
e-KYC
e-KYC (electronic Know your Customer) van CDDN maakt gebruik van een aantal hierboven genoemde oplossingen. Identity Services en paspoort- of ID-controle zijn betrekkelijk kostbaar. CDDN is echter ook in staat om in een uiterst snelle stap tot 75% van iemands ingevulde persoonsgegevens binnen 200 milliseconden te controleren. Dat doen we samen met toonaangevende PSP’s. Zaken als initialen en achternaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en geslacht zijn binnen no-time gecontroleerd. De uitkomst is een simpele 15-letterige code die precies vertelt welke informatie wel en niet overeenkomt met de ingevoerde gegevens.
CDDN B.V.
Hugo de Vriesstraat 32
2152 CT, Nieuw-Vennep
088 8357000
info@cddn.nl