Hoe voorkom je reputatieschade door identiteitsfraude?

Identiteitsfraude

Iedereen heeft wel eens over identiteitsfraude gehoord, maar wat het precies is en wat de risico’s zijn is niet bij iedereen bekend. Bij identiteitsfraude maakt iemand misbruik van jouw identiteitsgegevens. Meestal gebeurt dit door criminelen die valse of gestolen gegevens in handen hebben gekregen. Vervolgens gebruiken ze deze gegevens om spullen te kopen zonder er zelf voor te betalen. 

Sinds de uitbraak van het coronavirus neemt het aantal online aankopen toe blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK. Meer mensen bestellen producten vanuit huis en veel winkels maken de switch naar online verkoop. Daarnaast zien we in de afgelopen jaren een stijging in het aantal gevallen van internetfraude. In oktober werd nog melding gedaan van een Russische online marktplaats waar digitale vingerafdrukken van duizenden Nederlanders verhandeld worden. Denk hierbij aan identiteitsbewijzen en inloggegevens voor internetbankieren, DigiD, webwinkels en sociale media. Het is in deze tijd dus belangrijker dan ooit om te weten wat de risico’s zijn voor jou als persoon, maar ook voor jouw bedrijf. 

Risico’s

De toename van online aankopen en de groei van online winkels gaat gepaard met de groei van bestellen op rekening oftewel achteraf betalen. Wanneer criminelen identiteitsgegevens of inloggegevens in handen hebben kunnen zij onder een valse naam online van alles bestellen zonder ook maar een cent af te rekenen. De rekening verschijnt vervolgens bij de gedupeerde. Het belangrijkste is dat je bij een vermoeden van identiteitsfraude altijd aangifte doet bij de politie en een melding maakt bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Zij kunnen je verder informeren over de te nemen vervolgstappen.

Voor bedrijven is reputatieschade het grootste risico. Wanneer jouw bedrijf gelinkt wordt aan witwaspraktijken, identiteitsfraude of andere criminele activiteiten, zal dit direct impact hebben op het beeld dat mensen van het bedrijf hebben. Ondanks dat de fout in eerste instantie niet bij het bedrijf ligt, zijn er wel dingen die je als bedrijf kunt doen om de kans te minimaliseren, waardoor je meer zekerheid kunt geven aan je klanten. 

Oplossingen

Het is belangrijker dan ooit om als bedrijf de identiteit en achtergrond van een klant zo snel en betrouwbaar mogelijk te bevestigen. Nu dit steeds minder ‘face-to-face’ gebeurt moet gekeken worden naar passende online oplossingen. Hoe kun je als bedrijf een real-time controle uitvoeren op dergelijke risico’s? CDDN heeft een toepassing ontwikkeld waarmee je mensen online kunt indentificeren, genaamd e-KYC (electronic Know your Customer).

CDDN biedt een 3 stappen identificatie van een klant aan. 

Stap 1: Tot 75% van de volledige persoonsgegevens wordt binnen 200 milliseconden tijdens de eerste stap in het proces gecontroleerd. 

Stap 2: De tweede stap is een controle met iDIN. IDIN is een Nederlands online identificatiemiddel. De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. Via iDIN wordt een extra controle uitgevoerd via internet bankieren, zonder dat er een betaling moet plaatsvinden. 

Stap 3 in het eKYC proces van CDDN is het controleren van identiteitsdocumenten zoals een paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning of rijbewijs. Met de online ID-check wordt een document gecheckt op echtheid. 

Door na te denken over de risico’s en deze te minimaliseren kun jij jouw klanten meer zekerheid bieden. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden voor een optimale eKYC oplossing. Neem contact op via 088 – 835 70 00, of stuur een bericht naar info@cddn.nl.

Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen.  Meer informatie