Consumenten en bedrijven wisselen constant data met elkaar uit. Het delen en de veiligheid van data zijn de pijlers van onze digitale economie. Daarom is onderling vertrouwen ook de basis voor succesvol zakendoen. Je klant deelt namelijk zijn gegevens met je bedrijf om je services of producten te kopen. Impliciet zegt de klant dat die jou vertrouwt om op zijn data te passen. Helaas gaan bedrijven niet altijd goed om met deze data en het vertrouwen.
In de EU werd dit jaar daarom de nieuwe privacy wetgeving van kracht. In Nederland heet die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet kwam er omdat de EU bedrijven niet vertrouwde met de bescherming van data. Een schandaal zoals dat van Facebook en Cambridge Analytica bewees dat die twijfel gegrond was. De AVG legt nu strenge regels op aan bedrijven en instellingen over hoe om te gaan met data van consumenten. Jij en ik dus. Laten we de AVG eens wat beter bekijken.
De AVG is complex qua uitvoering, maar de basis is simpel. Je mag als bedrijf niet meer data hebben en bewaren dan dat je nodig hebt voor je dienstverlening. Dit is best logisch. De basis van wederzijds vertrouwen is toch ook: ik zal de informatie die ik over jou heb en bewaar niet misbruiken. Als je beste vriend jou iets in vertrouwen vertelt, dan bel je daarna toch ook niet een andere vriend op om die informatie te delen?
Aan het bewaren van data zijn nu strenge regels verbonden wat betreft de vorm, tijdsduur en de mate van bescherming. Dit was nodig. Veel bedrijven sloegen oneindig veel data voor lange tijd op.
Ga eens na hoeveel data er in je eigen organisatie is vernietigd omdat het niet voldeed aan de AVG. We durven te wedden dat het erg veel was. Want bedrijven bewaarden data op allerlei (online) locaties en niemand wist eigenlijk nog goed waarvoor en waarom. De leidende gedachte was: “Stel je voor dat we het later nodig hebben”.
Dus dan bewaarden we het maar weer. Want bij data was het idee voor de invoering van de AVG altijd: meer is beter. Dat is toch ook wat big data betekent? Niet helemaal.
Veel data en een simpel algoritme bereiken inderdaad betere resultaten dan een slim algoritme met weinig data. Maar het moet wel relevante data zijn. Anders zijn die resultaten niets waard. Dus niet data die ooit, in een verre toekomst, heel misschien, maar waarschijnlijk niet, handig is.
De AVG voorkomt het oneindige en ongecontroleerde bewaren van data. Dit is goed. Als bedrijf loop je namelijk grote risico’s als je te veel data hebt en bewaart. Het vergroot de kans op bijvoorbeeld een datalek of een hack. Je schaadt dan het vertrouwen van je klant en in je merk. Dit heeft een negatief effect op je bedrijfsresultaten.
En laten we eerlijk zijn, wil je zelf ook niet dat een bedrijf goed met je persoonlijke gegevens omgaat?
Heb je nog twijfels over hoe om te gaan met de data van je klant, dan hebben we de oplossing voor je. Onze kernboodschap aan bedrijven en instellingen is altijd:
‘Handel als consument op het moment dat je met data werkt. Je wilt zelf ook weten wat bedrijven met je data doen.’
Stel jezelf, en je werknemers, de vraag hoe je wilt dat andere bedrijven met jouw data omgaan. Denk hieraan voordat je data op een USB zet. Voordat je data doorstuurt naar je privémail. Of voordat je die mail met gegevens doorstuurt aan een collega. Mag die collega’s de data wel inzien? Dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Werk daarom samen met een expert in data.
Als CDDN werken we met bedrijven samen om hun data en data processen te controleren, te verrijken en te verbeteren. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat je data altijd 100 procent voldoet aan de AVG. Daardoor lijken onze contracten soms wel meer op boekwerken. Ondanks die dikke contracten geloven we in de kracht van vertrouwen in elkaar. We zeggen tegen onze klanten:
“We kunnen de dikste contracten met allerlei bepalingen tekenen, maar je zult vertrouwen in mij en onze organisatie moeten hebben dat we ook echt doen wat we met elkaar afspreken”.
Hier kun je van ons op aan. We geloven in eerlijkheid en transparantie over wat we doen en hoe we compliant blijven.
Wil je meer weten over data en hoe hier goed, wettelijk en vertrouwelijk mee om te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
— Martijn de Boer, CEO Consumenten Data Diensten Nederland (CDDN)
PS Vond je dit een interessant artikel? Download onderstaande whitepaper waarin je 5 concrete tips krijgt om jouw bedrijf AVG-proof te maken.
CDDN B.V.
Hugo de Vriesstraat 32
2152 CT, Nieuw-Vennep
088 8357000
info@cddn.nl