VerifyMe - Voor verzekeraars

‘Goed verzekeren kan niet zonder snelle online checks’

Consumenten sluiten steeds vaker online een verzekering af of claimen online hun schade. En juist dan is het belangrijk om zeker te weten dat een klant ook daadwerkelijk is wie hij of zij zegt dat hij is en snel te kunnen nagaan of de online ingevulde gegevens correct zijn. Dat is heel gemakkelijk te controleren en te verifiëren met de datadiensten die CDDN speciaal voor verzekeringsbedrijven heeft ontwikkeld, waaronder VerifyMe.

CDDN ontwikkelde daarom VerifyMe, een eKYC module die gemakkelijk door verzekeringsbedrijven te implementeren is en waarmee op een veilige manier razendsnel relevante klantdata worden gecontroleerd en geverifieerd. Ook is het mogelijk om snel te achterhalen of klanten zijn verhuisd of overleden.

CDDN is in veel gevallen ook in staat om – binnen de geldende privacy wet- en regelgeving – zaken als gezinssamenstelling, woonomgeving, soort woning, energielabel, bouwjaar of WOZ-waarde te controleren op het moment dat een consument online een verzekering afsluit. 

Insolventie

Eén van de belangrijkste dingen die een verzekeraar van zijn klanten wil weten is of deze wel in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen. Dat kan met een controle op insolventie.

In diverse openbare bronnen worden de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen uit de lokale registers van verschillende rechtbanken bijgehouden. Zo kunnen CDDN-klanten opzoeken of het bedrijf waarmee ze zaken willen doen failliet is, of dat een klant is toegelaten tot de wettelijke schuldsanering. 

Verandering gegevens

De real-time controle op insolventie gaat volledig automatisch en is als aparte module te implementeren. De controle is ook als aanvulling beschikbaar op het Know Your Customer (eKYC) pakket voor een optimale online identificatie van een klant. Daarnaast maakt de check onderdeel uit van CDDN’s Consumenten Basis Administratie voor een continue validatie van klantdata. CBA-community members krijgen direct een melding wanneer er een verandering plaatsvindt binnen de klantgegevens. Dat kan ook gaan om een adresverandering of bijvoorbeeld een ‘overleden-melding’.

Service

Achter de schermen staan CDDN-medewerkers 24/7 klaar om vragen rondom klantgegevens en databases te beantwoorden en om verzekeringsbedrijven te helpen om hun eigen klantgegevens keurig volgens de meest actuele privacy-wetgeving op orde te krijgen. De uitgebreide ervaring met andere sectoren waar de Wft en de AVG een belangrijke rol spelen, zoals (online) kansspel bedrijven, banken en media, maakt dat er voor iedere uitdaging snel en vakkundig een oplossing beschikbaar is. 

Meer weten over VerifyMe voor verzekeringsbedrijven? Download dan de speciale productpaper.